tisdag 11 mars 2014

5 anledningar till att Content Curation är bra för din sida

Internet är inget annat än en massa sidor med en massa länkar. Kors och tvärs. Hur ska man kunna hitta något här då? Det finns ju så mycket av allt. Jo, någon gör en länklista.

Annica Tiger har sedan 1996 byggt sin sida runt en massa länklistor. Hon koncentrerar sig på HTML-guider, där allt finns som man behövde veta för att komma igång att bygga sidor.

Annica byggde innehåll genom att hjälpa andra att hitta rätt - Content Curation. Man kommer till hennes sida för man vet att det man söker finns där.  (Klicka gärna på Annicas länk och bli en smula nostalgisk.)

Vad är Content Curation?

Definitionen av kurator är en person vars jobb är att hjälpa andra att hitta rätt. Det kan vara en skolkurator som hjälper elever, en sjukhuskurator som hjälper patienter med stödsamtal eller en konstkurator som skapar utställningar med olika sammanhang eller teman.

Att kurera på nätet handlar om att ge mottagaren bra innehåll genom att presentera bra länkar.

Och varför ska man använda sig av Content Curation? Det är ju bara att söka på Google? Jo, det kan man ju kanske tycka, men faktum är att det finns en hel del fördelar som inte ens sökmotorerna kan ge.

Än...

  1. Relevanta länkar i dess rätta kontext 
    A och O när man sätter upp en lista är att den måste vara relevant för mottagaren. Den bör helst vara relevant för sidan den publiceras på. Ju närmare listan ligger i fas med övriga innehållet desto bättre. Allt handlar om att ge ett förtroende som expert. Att använda ett Filter är ett bra sätt att definiera mottagarens behov och problem.

    Lyckas man dessutom med att få den kurerade listan att återspegla det övriga innehållet på sidan blir listan som en bekräftelse på att det du publicerar är värdefullt för mottagaren.
     
  2. Mottagaren har inte tid att leta.
    Mottagaren har allt mindre tid att leta efter information och ännu mindre tid att sortera ut kvalitativt innehåll. Det är här som Content Curation kommer till sin rätt. Någon annan har redan gjort det stora researchjobbet och presenterat det på ett bra sätt, på ett ställe.
  3. Man blir en Go-To-källa
    Har man gjort sitt jobb ordentligt kommer mottagaren tillbaka. Effekten med nöjda mottagare är att de förmodligen blir nyfikna på det övriga innehållet och kanske till och med delar vidare länksidan till andra. Att generera trafik och leads ett av huvudmålen med Content Marketing och då passar kurering som handen i handsken.
  4. Låg insats kan ge stort utfall
    Att göra en ordentlig research kräver sin man eller kvinna, det kommer man inte undan med. Dock är det så att man faktiskt slipper att slita med själva innehållet. Det har ju någon annan redan gjort, men man får faktiskt en indirekt positiv känsla från mottagaren eftersom man faktisk har hjälpt dem med att lösa ett problem.
  5. Höja rankingen
    Detta är inte egentligen meningen med Content Curation och det är inte säkert att en sida med många länkar ut till andra sidor genererar bättre ranking. Jag skulle säga att det beror på hur man sätter upp listan. Dock är det så att en av Googles 200 rankingalgoritmer känner av om man är villigt att länka ut från sidan. Jag skulle tippa på att en lista med bra informativ text ger en bättre ranking än en kort punktlista. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar