tisdag 18 mars 2014

5 steg för att lyckas med i dina sociala kanaler

Att hitta ämnen är oftast det lättaste. Det svåra är hur man gör för att nå ut. Det finns en massa format att sätta sig in i och en massa kanaler att dela ut sitt innehåll i. Var ska man börja? Ju mer man gräver desto djupare blir hålet och mer förvirrad blir man. 

Lugn i stormen. Här kommer hjälpen. 

1. Gör research. Det kan inte sägas nog så många gånger - man måste börja från början och ta reda på så mycket som det går om mottagaren. 

Har du gjort jobbet ordentligt så vet du vilket/vilka kanaler mottagaren finns på. 

2. Börja med en kanal. Ta reda på så mycket det bara går om kanalen. Vad är specifikt för kanalen? Hur används den? Vad publiceras? Hur presenteras material? Varför publiceras det?

3. Publicera, publicera, publicera. Övning ger färdighet. Man kan läsa till sig mycket men det är först när man använder sig av kanalen som kunskapen sätter sig. 

4. Bemästra formatet. Att fokusera på en kanal ger många fördelar. Bland annat slipper man distraheras känslan av att behöva vara "överallt" och man slipper oron av hur kanalen fungerar. 

En annan fördel kommer när man ska välja nästa kanal. Genom att bemästra en kanal kommer det att bli enklare att välja nästa - man känner sina mottagare och vet var de finns. 

Nästa kanal man öppnar kommer att gå lättare att bemästra. Man ser mönster lättare och förmodligen kommer förkovringen att gå snabbare. 

5. Mät varje inlägg. Google Analytics är ett utmärkt verktyg att börja med. 

Analysera man inte innehållet kommer man aldrig att förstå vilket inlägg som fungerar och förmodligen inte varför. 

Ökar trafiken? Minskar det? Vilka inlägg läses mest? Eller delas mest? Vad hände när man skruvar på innehåller, lägger till, ta bort? 

Ett sätt att testa innehåll är att köra ett A/B-test. Man publicerar exempelvis två bloggposter och mäter sedan trafiken för att se vilken av posterna som tilltalade mottagarna mest. 

Avslutningsvis. Sprid inte ut innehållet bara för att man "ska". Gör dig en tjänst och fokusera och bygg lagom snabbt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar