tisdag 17 december 2013

Google Hummingbird

Det har pratats mycket om Googles uppdatering Hummingbird, om hur den har förändrat och kommer att förändra vårt sätt att söka information och producera innehåll.

Här är en kort översikt av de två mest intressanta delarna av Hummingbird och en sammanfattning av vad detta innebär när man arbetar med Content Marketing. 

Vad är Hummingbird?

Genom allt bättre och sofistikerade algoritmer har Google förenklat och förfinat sättet att söka. Hummingbird är en av många uppdateringar som Google har gjort, skillnaden är att den innehåller större förändringar än tidigare uppdateringar. 

Vad som i grunden har förändrats är synen på hur vi söker information och att denna sökning får ett så relevant svar som möjligt. Användaren kan söka på ett naturligare sätt och resultaten blir mer exakta. 


För producenter av innehåll innebär det att leverera bättre innehåll. Skräp och spam straffar sig. Google indexerar varje webbsida på 200 olika sätt för att få en så tillförlitlig sida som möjligt. Ju bättre innehåll, ju bättre ranking.  



Short Tail/Long Tail vs Semtantisk sökning

För att förstå hur Google tänker, vilket egentligen baseras sig på hur vi människor fungerar, behöver man veta vad Short Tail, Long Tail och Semantisk sökning är.

Short Tail är när man söker med korta nyckelord, exempelvis "Bok", "Författare" och "Lida". Med Long Tail söker man istället på längre ordbilder, exempelvis "Författare Bok Lida"

Fördelen med Short Tail är att den kan generera ett högt antal resultat utifrån ett fåtal ord, nackdelen är att resultaten tenderar bli irrelevanta. Long Tails fördel är just ett mer precist resultat. Nackdelen är att den inmatade ordbilden i högre grad behöver stämma överens med nyckelordsbilden från Long Tail-orden. 

I semantisk sökning tolkas ordbilden utifrån kontext. Om sökningen är "Vem är författare till boken Lida?" får man upp "Stephen King", om sökningen istället är "En bok om att lida" får man istället upp "Den unge Werthers lidande". Resultatet tolkas snarare än att leverera alla ord exakt som de är skrivna.

Knowledge Graph

Knowledge Graph är en evolution av sökresultaten. Istället för att jämföra enskilda sökord, kan Google jämföra hela frågor och sedan leverera relevanta svar. Sökresultaten, eller snarare sagt - svaren, behöver inte komma från samma källa, utan presenteras utifrån frågeställningen. 

Tidigare baserades sökresultaten mer på nyckelord. Man skrev in ett antal ord som man hoppades skulle ge ett relevant resultat. Ju mer tid man la ned ju närmare rätt resultat kom man. Man fick bolla med fler ord, färre ord, sätta ett plus vid vissa ord och minus framför andra. Trots det hände det inte allt för ofta att irrelevanta resultat ändå dök upp. Anledning till det var att Google sökte på specifika ord och att dessa ord fanns någonstans i texten. Orden behövde inte ens sitta ihop. 

Man behövde vara onödigt kreativ när man sökte. Olika kombinationer och varianter gav olika resultat. 

Istället vänder man nu på allting. Man låter sökmaskinen göra jobbet istället. Söker man på en författare får man upp dennes biografi, foton och böcker. De mest vanliga resultaten samlas ihop i en ruta, kallad Knowledge Graph (sv."Faktarutan"). I denna rutan finns de mest grundläggande faktadelarna och foton på personen, händelsen, platsen eller vad det nu kan vara. Rutan är baserad på de fakta som flest människor vill ha svar på.


Knowledge Graph är så klart under ständig utvecklig. Till exempel ska man även kunna skriva in en jämförelse, exempelvis om man vill jämföra smör med olivolja.



Conversation Search/Konversationssökning

Människor konverserar dagligen, massor. En snabbt snack på kafferasten kan avhandla allt från senaste Idol, världsekonomin och dagens väder. Genom slutledning utgår man från vad som sagts och kan därför svara på ett vettigt sätt. Ett vanligt samtal helt enkelt. Tänk om man kunde göra samma sak när man söker.

Nu kan man det. Med Conversation SearchPå engelska. Tyvärr lär det dröja med den svenska versionen, men man har precis uppdaterat Voice Search med franska, tyska och japanska.

Det har dykt upp en liten mikrofon-ikon på Google (eng."Voice Search"/sv."Röstsökaren"). Om man klickar man igång inspelningen och ställer frågan verbalt, tolkar Google om det till en sökbar semantisk fråga  och kommer tillbaka ett svar. Men inte nog med det. Conversation Search minns vad du frågat och kan använda kontexten utifrån dina tidigare ställda frågor när du ställer nya frågor.

Ett exempel kan man ställa frågan: "Who is president of America?" Svaret blir: "Barack Obama". Länkar och biografi dyker upp i sökresultaten. Nu kan man ställa frågan: "How old is he?" och automatiskt få svaret: "52 years" Google kommer ihåg att frågan gäller Barack Obama och drar därför slutsatsen att "He" är lika med Obama och därför måste åldern som efterfrågas vara "52"

En annan sak är att Conversation Search kan koppla ihop din position på GPS:en och din fråga i Google. Själv testade jag frasen: "What's the weather?" och fick därefter upp vädret just nu i Sundbyberg. Tanken är att man även ska kunna ställa frågor om när nästa buss går, inbokade möten i kalendern och var närmaste restaurang ligger osv.

Vad innebär detta för skapandet av innehåll? 

Fortfarande behöver man använda specifika nyckelord i texterna ett tag till. Det finns en inlärt beteende att använda Short Tail och det beteende kommer inte att försvinna på ett bra tag. 

Dock kommer enskilda ord att få en mindre betydelse till förmån för välskrivna texter. Innehållets relevans blir mer viktigt än att leverera populära ord. Googles Panda har redan satt stopp för en stor del av lågkvalitativa sidor och Hummingbird fortsätter på det spåret.

Man skulle kunna tro att de nya algoritmerna för indexering kommer att stöka till det när man skriver texter. Jag tror personligen att det kommer att bli lättare att skriva innehåll eftersom relevansen styr innehållet och man slipper de kvarnstenar som nyckelord innebär. Man får friare händer att skriva sin text, helt enkelt.

Rubrikerna kommer fortfarande att vara viktiga och blir de nya kvarnstenarna. Trots allt är det ju de som syns bäst i sökresultaten. Möjligtvis är det så att de blir ännu viktigare som bärare av innehållet, mer än att den ska innehålla en massa nyckelord. Rubriker behöver vara extremt konkreta och de ska leverera essensen av innehållet.

Som användare av Google kommer det bli ett uppsving av kvalitativa och relevanta sökresultat något som tar bort den gallring och filtrering man hittills fått göra manuellt.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar