tisdag 19 november 2013

Hur börjar man med Content Markerting?

Det är inte alltid lätt att sätta igång men något man kanske inte vet ett jota om. I grunden handlar det om engagemang och disciplin. Disciplin i bemärkelsen att man jobbar fokuserat med innehållet. Det behöver finnas en glädje för att innehållet ska bli bra. Kadaverdisciplin gör sig icke besvärad.

Här kommer åtta snabba punkter som kan ge en vägledning igenom de första stegen mot framgångsrik Content Marketing.

1. Avsätt tid
För att gör allvar av Content Marketing behöver man sätta av tid. Inget kommer gratis och för att få snurr på sin marknadsföring behöver man helt enkelt schemalägga sitt jobb. Saker och ting har annars en tendens att rinna ut i sanden. Avsätter man tid får man en rutin vilket i sin tur ger en disciplin när man sätter igång och jobbar.

Detta kommer att snabba upp hela processen, både när det gäller inlärning av CMs olika spröt och när det kommer till producering av innehåll. Väntar man på att inspirationen ska falla över en, kan man oftast få vänta förgäves. Det är ett hårt jobb att få alla bitar på plats.  

2. Utbilda dig
Innan man ens börjar producera något, bör man veta vad vad Content Marketing är och hur det fungerar. Internet har en massa bra material att ta del av - kanske lite för mycket till en början. Det som är viktigt är att man får en generell förståelse för vad som är möjligt och hur man kan använda sig av innehåll.

När man väl har kommit in i grunddragen är det lättare att fördjupa sig och bredda sin kunskap. Försöker man ta in för mycket i början kan tröskeln bli för hög och lusten skjuts i sank. Skumma igenom nätet, plocka ut några sidor och följ dem. När man kommit över den första tröskeln blir det lättare att förstå hur man använder Content Marketing. 

3. Vad och varför
Vad ska du publicera och varför?
Oftast har man en grundtanke om vad man vill publicera för innehåll. Som privatperson har man kanske ett intresse som man gärna vill dela med sig. Som företag vill man stärka sitt egna varumärke genom att publicera relevant innehåll till kunder eller blivande kunder.

Man kan lätt tro att svaret på "vad" skulle vara lättare än "varför". Ibland är det så, men inte så ofta som man skulle tro.

Svaret på "varför" är faktiskt busenkelt:

"För att lösa mottagarens problem."


That's it! Så enkelt är det!

Mottagaren har letat upp din sida eftersom det finns ett svar på det problem som han eller hon har. Du har lösningen problemet. Om du nu sköter dig och publicerar fler och bra lösningar kommer mottagaren att återkomma.

Anledningen till att "vad" skulle vara svårare att svara på än "varför" handlar om från vilken vinkel man utgår från. Mitt inlägg om Pressmeddelande vs Content Marketing förklara bättre hur allt sitter ihop. Om man inte förstår "varför" en mottagare behöver svar på ett problem, så är det svårt att förstå "vad" man ska publicera för att hjälpa denne.

Hur får man veta vad mottagaren vill ha hjälp med?
Det absolut lättaste sättet att ta reda på vad en mottagarna har för problem är att ställa ett antal öppna frågor och sammanställa svaren. Sedan har du ett underlag att börja från. En bra fråga att ställa är: "Vilken är den viktigaste frågan du har om XXXXX?"

Ett annat sätt är du själv letar runt på forum och sidor. Det finns alltid någon som har ett problem som man vill ha svar på. Forum är en guldgruva.

Nästa steg blir att påbörja produktionen. 

4. Besökaren
För det första måste man utgå från mottagaren. Det är mottagaren som ska läsa/lyssna/titta på innehållet och det är denne som avgör värdet.

Ett par bra hållpunkter finns för att sätta igång tankeprocessen:

  1. Vem är mottagaren?
  2. Vilket/Vilka problem behöver mottagaren hjälp med att lösa?
  3. I vilken fas befinner sig mottagaren i?
    KNTNT har en bra sammanställning över köparens innehållsresa som man kan använda som ledstjärna. 
  4. I vilka kanaler finns mottagaren?

5. Innehållet
Innehållet anpassas utifrån mottagaren. Självklart ska man göra det lättare för sig genom att bunta ihop mottagarna till  målgrupper. Det finns ingen som gör individanpassat innehåll (förutom när man skriver ett personlig brev).

Däremot kan man använda filter till de olika målgrupperna. Samma grund kan anpassas till olika målgrupper, liksom att man anpassar innehållet till olika kanaler. Det ger en mer effektiv utväxling på samma innehåll. 

6. Producera, producera, producera!
Ju mer man producerar, desto mer kommer man producera. Är man igång så kommer det nya idéer hela tiden. Man börjar tänka på ett visst sätt. Ser möjligheterna. En kort mening i ett inlägg kan bli ett white paper som kan bli en podcast. Var öppen, så kommer nytt material till dig. 

7. Publicera
Var smart när du publicerar innehåll. Var rädd om innehållet och låt det jobba för dig istället för att hela tiden publicera nytt. 
  • Anpassa innehållet till olika medier. Twitter behöver små textmängder. YouTube behöver bild och ljud. 
  • Dela upp texterna i mindre delar och låt dem gå mer på djupet. 
  • Återanvänd innehållet till olika medier. En text på en blogg, marknadsförs med Twitter och blir en del i en ebook. 
  • Sätt upp ett schema när innehållet ska publiceras. Gör sedan kortare citat med länkning till innehållet i LinkedIn, Facebook och Twitter fram tills nästa publicering av nytt innehåll. 
8. Ha kul
Slutligen: Ha kul. Var kreativ i din marknadsföring. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar